Yleinen

Tiedote ikäihmisille ja heidän läheisilleen

Hausjärven kunnan palveluohjauksen kautta toimitetaan tiedotetta ikäihmiseille ja heidän läheisilleen. Tiedote lähetetään palveluohjauksen kautta myös omaishoitajille.

Suomen hallitus totesi 16. maaliskuuta yhteistoiminnassa tasavallan presidentin kanssa Suomen olevan poikkeusoloissa koronavirustilanteen vuoksi. Hallitus linjasi toimenpiteistä koronavirustilanteen hoitamiseksi Suomessa. Linjaukset ovat voimassa 18.3.2020 ­–13.4.2020. Linjattujen toimenpiteiden tarkoituksena on suojata väestöä sekä turvata yhteiskunnan ja talouselämän toiminta.

Hausjärven kunnan toimenpiteet:

• Yli 70-vuotiaat asukkaat: Valtioneuvosto velvoittaa yli 70-vuotiaat pysymään erillään kontakteista muiden ihmisten kanssa mahdollisuuksien mukaan (karanteenia vastaavat olosuhteet). Mikäli yli 70-vuotiaan kuntalaisen omatoiminen kotona selviytyminen ei ole mahdollista, tulee ottaa puhelimitse yhteyttä
    Hausjärven kunnan palveluohjaajan arkisin klo 8-15 numeroon 019-758 6626.
  • Välttämättömiä palveluita järjestetään tarvittaessa myös niille yli 70-vuotiaille, jotka eivät ole olleet sosiaalipalveluiden asiakkaina.
  • Vierailurajoitukset: Hausjärven kunta rajoittaa vierailijoiden pääsyä asumisyksiköihin. Yksiköissä oleviin läheisiin toivotaan otettavan yhteyttä puhelimitse. Rajoituksen avulla on tarkoitus suojella asukkaita ja työntekijöitä koronavirukselta.
    Hausjärvellä rajoitus koskee Oitissa sijaitsevia Koivumäen ja Helmikodin asumispalveluyksiköitä, Paavolantien asuinryhmää ja Oitin Seniorikotia sekä Ryttylässä Lasihelmeä ja Jelppilää. Mikäli rajoitus herättää kysymyksiä tai harkitset vierailua asumisyksikössä, kunta kehottaa olemaan ensin puhelimitse yhteydessä asumisyksikköön. Jos läheisellä on oma puhelin, suositellaan hänelle soitettavan siihen. Ellei omaa puhelinta ole, hänelle voi soittaa yksikön numeroon. Läheisen ollessa saattohoidossa, sovi yhdessä yksikön työntekijöiden kanssa, kuinka voit olla läheisesi luona.
  • Ikäihmisten päivätoimintaa ja kotihoidon saunapalvelua ei järjestetä toistaiseksi.
  • Säännölliset intervallit perutaan toistaiseksi.
  • Kauppa – ja muuta asiointiapua pyydetään ensisijaisesti kysymään läheisiltä. Tarvittaessa Hausjärven seurakunnan diakoniatyö p. 050 591 3761 ja 050 591 3762 ja Palveluneliö p. 0400 466 712 kuljettavat maksuttomasti asiakkaan kaupasta tilaamat kauppatavarat.
  • Valmisaterioita voi tilata kotiin kuljetettuna Oitin Pihlajasta p. 044 334 2342,
    Palveluneliöstä p. 0400 466 712 tai kunnan palveluohjauksesta p. 019 758 6626.
  • HUOMIOITTEHAN, että pankkikorttia ja tunnuslukua tai rahaa ei tule antaa vieraille henkilöille. Palveluntuottajat ja seurakunta laskuttavat asiakkaitaan jälkikäteen mikäli muu toimintatapa ei ole mahdollinen (esim. kauppatavarat).

Yhteydenotot ja lisätietoja
Hausjärven kunta, Palveluohjaus p. 019 758 6626 klo 8-15 arkisin.

OLIKO SISÄLLÖSTÄ APUA?

Kyllä 0 Ei 0 Kyllä 0 Ei 0