Tiedote: Vanajavesikeskuksen Vauhtia vesistöinvestointeihin –hanke

13.8.2024 Yhdistykset

Tukea ja rahoitusta lähivesien kunnostamiseen

Vanajavesikeskuksen ja HAMKin meneillään oleva ”Vauhtia ilmastomyönteisiin vesistöinvestointeihin” -hanke auttaa mm. alueen vesiensuojeluyhdistyksiä, osakaskuntia ja erilaisia järjestöjä hakemaan saatavilla olevaa EU:n investointirahoitusta.

Yhdistykset, seurat, järjestöt ja muut yhteisöt voivat saada EU:n maaseuturahoitusta erilaisiin lähiympäristöä parantaviin hankkeisiin. Rahoituksella voi esimerkiksi maksaa pusikoiden raivaamisesta, ruovikon niitosta tai järven ruoppauksesta aiheutuvia kuluja. Lisäksi rahoituksella tuetaan energian säästöä ja kierrätystä edistäviä investointeja, jotka tulevat yhteiseen käyttöön.

Tuettavissa hankkeissa voidaan esimerkiksi parantaa vesistöjen tilaa ja elvyttää kalakantoja, kunnostaa kosteikkoja tai uudistaa maisemaa ja parantaa luonnon monimuotoisuutta. Tuella voi myös ostaa asiantuntija-apua siihen, että alueen ympäristön kehittämiseksi laaditaan pidemmän aikavälin kehittämissuunnitelma.

Vanajavesikeskus tarjoaa tukea kunnostusten rahoitusmahdollisuuksien kartoittamisessa tai investointihankkeiden hakuprosessissa ja pyytää olemaan yhteydessä matalalla kynnyksellä: www.vanajavesi.fi/vauhtia-vesistoinvestointeihin