Hausjärven esitys Väylävirastolle Monnin lähiliikenneaseman uudelleen käyttöönotosta
Hausjärvi sijaitsee pääradan kasvukäytävän ytimessä. Hausjärvi haluaa varmistaa työpaikkakehityksen ja kasvun Hyvinkään ja Riihimäen talousalueilla ja siten edesauttaa Suomen kasvukäytävän kehittymistä ja taloutta esittämällä Monnin seisakkeen uudelleen avausta.
Hausjärven kunnan alueella sijaitsevan Monnin taajaman seisake, eli lähiliikenneasema lakkautettiin 12.8.1996. Monnin seisake sijaitsi Helsinki-Riihimäki- rataosalla, josta on matkaa Hyvinkään ja Riihimäen rajoille vain muutamia satoja metrejä. Hausjärven kunta on useissa lausunnoissaan esittänyt Monnin seisakkeen pitämistä ratasuunnitelmassa. Helsinki-Riihimäki-ratahankkeen aikataulu on vuosille 2015-2030, jossa Hyvinkää-Riihimäki osuudelle kohdistuu lisäraiteiden tekeminen vuosina 2025-2030. Monni sijaitsee kyseisellä osuudella.
Monnin lähiliikenneaseman l. seisakkeen uudelleen avaus
Hausjärven kunta esittää, että Helsinki-Riihimäki-ratahankkeen toteutuksen yhteydessä otetaan uudelleen käyttöön Monnin lähiliikenneasema l. Monnin seisake. Perusteluina esitykselle ovat Monnin alueen kaavoitus, kehittyminen ja kasvaminen sekä asuin- että työpaikka-alueena sekä nykyisen julkisen liikenteen vähäisyys. Pääradan lähiliikenteen uusien seisakkeiden toteuttamismahdollisuuksia on tutkittu selvityksessä (Lähiliikenteen uudet seisakkeet Kerava-Riihimäki ja Kerava-Lahti -välillä, Liikennevirasto, 2015). Selvityksen mukaan Monnin seisake voitaisiin ottaa käyttöön, mikäli ympäristön maankäyttö kehittyy riittävästi. Tuolloin on todettu, että pelkkä pientalovaltainen asuminen ei tue merkittävästi raideliikenteen kysyntää. Tilanne on kuitenkin muuttunut, koska Hausjärven kunta on laatinut alueelle osayleiskaavan, jossa osoitetaan pientalovaltaisen rakentamisen lisäksi alueita keskustoiminnoille, palveluille sekä teollisuudelle. Lisäksi Hyvinkään kaupunki on kaavoittanut kuntarajan tuntumaan työpaikka-alueita, ja Riihimäen kaupunki on valmisteilla olevassa yleiskaavassa osoittamassa omalle puolelleen vastaavaan toimintaan soveltuvaa aluetta. Hyvinkään osalta alueen toteutus on jo käynnissä. Alueen ja lähialueiden kaavoitusten toteutumiset tiivistävät yhdyskuntarakennetta pääradan tuntumassa. Rakentamisen edellytykset ovat siis merkittävästi muuttuneet ja tukevat seisakkeen avaamista.
Monnin alueen kaavoitustilanne ja sen vaikutus työmatkaliikenteeseen
Monni (Monni-Erkylä) sijoittuu Hausjärven kunnan eteläisempään osaan sijoittuen Riihimäen ja Helsingin välisen pääradan itäpuolelle. Hausjärven kunta on laatinut alueelle vuonna 2016 Monnin osayleiskaavan, jossa Monniin on kaavoitettu runsaasti uusia alueita asumisen, palveluiden, keskustatoimintojen ja teollisuuden tarpeisiin.
Kaavaselostuksessa todetaan mm. että Monnin alue on osoitettu Hämeen maakuntakaavassa ja 1. vaihemaakuntakaavassa kaupunkikehittämisen kohdealueeksi ja se kuuluu kehitettävän liikennekäytävän HHT (Helsinki-Hämeenlinna-Tampere) vaikutusalueeseen.
Osayleiskaava-alueen maa-alueet ovat pääasiassa yksityisomistuksessa, mutta Hausjärven kunta on hankkinut keskeisiltä alueilta maata jo yli 100 hehtaaria. Kunta on ostanut mm. lähes kokonaan osayleiskaavassa osoitetun julkisten palvelujen alueen sekä keskeisiä osia asuinalueiksi osoitetuista alueista. Osayleiskaavan keskustoimintojen alueen mitoitus tukee ajatusta Monnin seisakkeen toteutumisesta. Osayleiskaavalla mahdollistetaan kehittyvän taajaman muodostuminen ja sen myötä Monnille rakentuva tunnistettava keskusta. Ratkaisu perustuu alueelle suunniteltuun Monnin rautatieliikenteen seisakkeeseen, joka sijaitsee kaavan keskustatoimintojen alueen yhteydessä. Pääradan kehittämiseen ja seisakkeeseen on varauduttu osoittamalla ne merkittävästi parannettavaksi pääradaksi ja uudeksi liikennepaikaksi.
Kunta on käynnistänyt Monniin jälleen uuden asemakaavan laatimisen. Kaavan tavoitteena on mahdollistaa kymmenien uusien pientalotonttien toteuttaminen. Kaavaluonnos valmistuu kevään 2025 aikana.
Väestökehitys
Vuonna 1996, kun Monnin seisake lakkautettiin, asui Hausjärvellä 8130 henkilöä. Tilastokeskuksen tuoreimman tiedon mukaan Hausjärvellä on asukkaita 7993 (v. 2023). Vaikka kokonaisväestömäärä on laskeva, on Monnin alueen asukasmäärä kasvanut, kuten alempana todetaan.
Seudullisesti tarkasteltuna tilastokeskus on arvioinut, että seudun asukasmäärä tulee kasvamaan vuoteen 2040 mennessä n. 10 %. Tilastokeskuksen vuoden 2023 asuntoväestötiedon mukaan Hausjärvellä asui omakoti- ja paritaloissa 6147 asukasta, rivitaloissa 1116 asukasta ja kerrostaloissa 478 asukasta ja muissa rakennuksissa 133 asukasta. Hausjärvi on hyvin omakotitalovoittoista asujaimistoa.
Väestörekisterin mukaan alueella (Monni-Erkylä 086-401) asuu tällä hetkellä 964 henkilöä. Tilastokeskuksen ja kuntavaalien äänioikeustilastojen mukaan: Vuonna 1996 Monnissa (Monni-Erkylä) oli yli 18 vuotiaita äänioikeutettujaa 374 henkilöä, ja vuonna 2021 samalla alueella heitä oli jo 874 henkilöä. Äänioikeutettujen lukumäärän lisäys kuvaa hyvin alueen väestönkasvua.
Kuntalaisille kohdennetun asukaskyselyn perusteella paremmilla joukkoliikenneyhteyksillä Monnin väestökehitys olisi voinut olla vieläkin suurempaa. Joissan tapauksissa perheet ovat joutuneet muuttamaan parempien joukkoliikenneyhteyksien perässä, jotta nuoret pääsevät opiskelemaan esim. toisen asteen opintoihin. Toisen asteen kouluihin hakeudutaan pääasiassa Hyvinkäälle ja Riihimäelle.
Monnin osayleiskaavan toteutuminen ja naapurikuntien merkittävät teollisuusinvestoinnit lähialueelle muodostavat Monniin aiemmin mainitusta tilastokeskuksen ennusteesta poikkeavan tilanteen ja Hausjärven kuntaan syntyy kokonaan uusi radanvarsitaajama lähipalveluineen.
Hausjärven kunta on kaavoituksen kautta mahdollistanut asukaskehityksen Monnin alueelle kaavoittamalla alueita, joita toteutetaan useammassa eri vaiheessa. Monnin osayleiskaava mahdollistaa alueelle sijoittuvaksi noin 7 000 asukasta ja yli 100 hehtaaria teollisuus- ja työpaikka-aluetta naapurikuntien alueiden lisäksi.
Raideliikenteen osalta tavoitteena on saada alueen väestön ja työmatkaliikkujien käyttöön seisake Monnin taajamaan.
Liikennepalveluiden nykytila
Tällä hetkellä junat eivät pysähdy Monnissa, joka vaikuttaa merkittävästi alueen asukkaiden ja työmatkalaisten elämään.
Hausjärven koko joukkoliikenne perustuu juna- ja linja-autoliikenteelle. Linja-autoliikenne toimii Hyvinkään ja Riihimäen kaupungeissa syöttöliikenteenä rautatieliikenteelle, mutta Hausjärvellä linja-autoja kulkee vain muutamia vuoroja päivässä ja ne palvelevat lähinnä työ- ja koulumatkaliikennettä. Joukkoliikenteen laadullisten palvelutasotekijöiden osalta on tärkeää kehittää raideliikennettä sekä panostaa liityntäpysäköintiin ja kuljetusten yhdistelyyn.
Pendelöintiä tapahtuu merkittävimmin Hausjärveltä Hyvinkäälle ja Riihimäelle. Alueen ulkopuolinen pendelöinti suuntautuu lähinnä pääkaupunkiseudulle. Työssäkäyvien lisäksi opiskelijat ovat merkittävä joukkoliikenteen käyttäjäryhmä. Hyvinkää ja Riihimäki ovat tärkeitä kuntarajat ylittäviä opiskelijoiden määränpäitä. Siksi Monnin seisake on erittäin tärkeä liikkumisen edellytys.
Vuoden 2024 lopulla tehtiin Hausjärven kuntalaisille asukaskysely, jossa kyseltiin mm. joukkoliikkenneasioista ja palveluista. Kyselyssä tuli esille, että Monnin alueelta puuttuu joukkoliikenne. Tämä on jo johtanut ja saattaa jatkossakin johtaa jopa perheiden muuttamiseen pois alueelta, koska nuoret ja opiskelijat eivät pääse kulkemaan toisen asteen oppilaitoksiin joukkoliikenteellä eikä junalla seisakkeen puuttumisen takia.
Ely-keskuksen vuonna 2014 tehdyn Hausjärven, Hyvinkään, Lopen ja Riihimäen turvallisen ja kestävän liikkumisen suunnitelmassa todetaan, että Hausjärven auton omistus ylittää Suomen keskiarvon huomattavasti. Tämä johtuu juuri joukkoliikenteen vähyydestä. Hausjärven työpaikkaomavaraisuus oli vuoden 2011 tietojen mukaan n. 60 %. Tämä kertoo sen, että hausjärveläiset käyvät muualla töissä ja voisivat hyödyntää työmatkaliikenteessä junia, mikäli Monnin seisake avautuisi.
Naapurikuntien kaavoitustilanne ja sen vaikutus työmatkaliikenteeseen
Naapurikunnat sekä Hyvinkää että Riihimäki ovat kaavoittaneet teollisuusalueita ihan Hausjärven rajan tuntumaan, joten myös teollisuuden työmatkaliikenne hyötyisi merkittävästi Monnin lähiliikenneaseman avaamisesta.
Monnin alueen eteläpuolella Hyvinkäällä Sahanmäen teollisuusalueella sijaitsee Saint-Gobain Isover Oy:n tuotantolaitos. Uusimpana investointina Hyvinkään puolelle on tulossa lähelle Hausjärven rajaa 42 hehtaarin alueelle n. 85.000 m2:n kokoinen logistiikkakeskus Onnisen ja K-Auton käyttöön, joka valmistuu vaiheittain vuosien 2025-2030 aikana.
Alueelle tulee n. 400-500 työpaikkaa.
Kestävän kehityksen toteuttaminen ja ympäristönäkökulmat
Kestävän kehityksen ja ympäristönäkökulmien kannalta rautatieseisakkeen avaaminen on merkittävä ja kestävää kehitystä sekä ympäristönäkökulmia tukeva päätös.
Hausjärven maakunnalliset edunvalvonnan tavoitteet
Hausjärven kunnanhallitus on esittänyt Hämeen Liiton maakuntajohtajalle 9.12.2024 (§223) kunnan edunvalvonnan kärkitavoitteet, joita ovat:
- Yritysalue 54- liittymän valtionrahoituksen saaminen
- Monnin junaseisakkeen toteuttaminen
- Lasitehtaantien, Riihiviidantien ja Ohikulkutien kevyenliikenteen väylien rakentaminen Ryttylässä
- Monnin Rutikantien perusparantaminen
- Riihimäki-Lahti välin junaliikenteen kehittäminen ja seisakkeiden liityntäyhteyksien parantaminen
- Ara-vuokratalojen uudistuotannon saaminen
Näissä edunvalvontatavoitteissa on kaksi merkittävää tavoitetta, jotka liittyvät tähän samaan asiaan.
Minna-Liisa Mäkilä
Hallintopäällikkö