Espanjansiruetanan torjunta Hausjärvellä – osallistu sinäkin hävitykseen

15.8.2024 Asuminen Yleiset alueet

Espanjansiruetana on herättänyt runsaasti huolta, sen levitessä myös Hausjärvellä laajemmille alueille. Se on luokiteltu haitalliseksi vieraslajiksi ja sille kelpaa ravinnoksi niin kasvit kuin kuolleet lajitoveritkin. Espanjansiruetanan erittämä lima voi sisältää bakteereita (mm. listeria), jotka voivat olla haitallisia sekä ihmisille että kotieläimille.

Siruetanoita esiintyy myös Hausjärvellä, runsaammin muutamilla alueilla eri puolilla kuntaa. Hausjärven kunta käyttää espanjansiruetanoiden torjuntaan rautafosfaattia, niittämistä ja nurmikkoalueiden lyhyenä pitämistä. Vieraslajit otetaan huomioon kunnossapidon jokapäiväisessä toiminnassa.

Hausjärven kunnan työntekijät järjestävät omat etanankeräystalkoot ja kannustavat kuntalaisia samaan

Kunnan työntekijät lähtevät etanankeräystalkoisiin yhdessä viikolla 34. Espanjansiruetanoiden yhtäaikainen torjuminen laajalla alueella on tärkeää torjunnan onnistumiseksi. Kutsumme asukkaat mukaan siruetanoiden omatoimiseen hävittämiseen. Espanjansiruetanoiden leviämistä omalla pihalla voit ehkäistä keräämällä etanat pois, poistamalla lehti- ja oksakasat sekä pitämällä nurmikon ja muun pihan kasvillisuuden lyhyenä. Tarkista uudet istutettavat kasvit espanjansiruetanoiden munien varalta. Kastele kasveja säästeliäästi ja mieluummin päivisin. Älä tee avokomposteja ja kerää koirien jätökset – ne houkuttelevat espanjansiruetanoita ruokailemaan. Paras aika kerätä etanoita on iltamyöhästä aamuhämärään, jolloin etanat liikkuvat aktiivisimmin. Kostea ja sateinen sää on etanoiden mieleen. Espanjansiruetana tyypillisesti esiintyy joukoittain – yhden löytyessä lähistöllä liikkuu yleensä muitakin.

Siruetanoiden hävittäminen

Espanjansiruetanat tapetaan esimerkiksi murskaamalla tai katkaisemalla niiden pää saksilla sarvien välistä tai laittamalla ne kiehuvaan veteen. Älä heitä kuolleita etanoita maahan tai liiskaa niitä paikalleen, sillä kuolleet etanat houkuttelevat lajitovereita haaskalle ja tarjoavat niille ravintoa. Kuolleet siruetanat hävitetään sekajätteenä ja jokainen voi laittaa ne omaan sekajäteastiaansa. Hausjärven kunta on myös hankkinut etanaroskiksen joka toimitetaan Oitin vanhalle maankaatopaikalle, osoitteeseen Kisällintie 4, 12100 Oitti viikolla 34 (19.8. alkava viikko). Etanaroskiksiin vietäessä pakkaa kuolleet etanat esimerkiksi maitotölkkiin tai muovipakkaukseen. Älä vie etanoita etanaroskiksiin lasipurkeissa.

Koirankakat roskiin

Hausjärven kunta jakaa myös koirankakkaroskistarroja kiinnitettäväksi pientalojen omistuksessa oleviin roska-astioihin. Tarroja ei saa liimata taloyhtiöiden roskiksiin ilman hallituksen suostumusta. Oman jäteastiansa voi merkitä tarralla, joka kertoo ohikulkevalle koiranulkoiluttajalle, että suljetun koirankakkapussin voi laittaa kyseiseen astiaan. Espanjansiruetana syö jopa koirankakat tieltään.

Koirankakkaroskistarroja voit noutaa Hausjärven kunnanvirastolta palvelupiste Monikosta, Hausjärven kunnankirjastosta ja kirjastoauto Fannysta.

Anniina Siikander

Puisto-, liikunta- ja viheralueiden työnjohtaja

Toni Haavisto

Ympäristösihteeri